Unit Models

 

CLIL Teaching Units

 

 

Recursos: Ensenyament de continguts no lingüístics en llengua estrangera a l'educació secundària
Materials resultat del curs d'AICLe de la Universitat de Nottingham 2007-2008

Under the supervision of Do Coyle

ñClassical studies

Classical Myths
Norma Jorba. IES Molí de la Vila de Capellades

Content

 
e

The Human Figure through Art History | Classical Sculpture (2007-2008)
3rd ESO
Javier Muro. IES Vilatzara de Vilassar de Mar

Content

  • Lesson 1: A first look
  • Lesson 2: Greek sculpture
  • Lesson 3: Roman sculpture
  • Lesson 4: Beyond Classical sculpture
 
     
e

 

The Olympics (2007-2008)
Isabel Peinado. IES Salvador Dalí d'El Prat de Llobregat

Content

  • Lesson 1: The Ancient Greek world
  • Lesson 2: The Olympian’s origins
  • Lesson 3: Names, Appearances and Patronage
  • Lesson 4: Myths
  • Lesson 5: Tradition nowadays
 
e

 

The Earth | Climate (2007-2008)
Anna Moreno. IES Milà i Fontanals de Barcelona

Content

  • Unit 1: The Earth
    • Continents and Oceans
    • The Earth's Relief
    • Rivers and Lakes
    • Mountains and Rivers of the World
  • Unit 2: Climate
    • Climate and Weather
    • Elements of the Climateç
    • Factors involved in Climate
    • Climates of the World
    • Climate Change
 
e

 

Climate Change (2007-2008)
Miquel Montesinos. IES Montserrat Roig de Terrassa

Content

  • Unit 1: Signs of Change
  • Unit 2: Global Warming
  • Unit 3: Consequences
 
e

 

Edmund's Journey (2007-2008)
Miquel Àngel Font. IES Torre Vicens de Lleida

  • Chapter I: The Battle of Hastings
  • Chapter II: The Castle
  • Chapter III: Building a Cathedral
  • Chapter IV: “It is God's Will!”
  • Chapter V: Back to West
  • Chapter VI: The final Journey
 
lEconomics

The Basic Problem of Economics
Núria Sarsanedas. IES Salvador Dalí del Prat de Llobregat

Content

 
lHistory

Life in Ancient Egypt
Loreto Meix. IES Julio Antonio de Móra d'Ebre

Aquest crèdit està format per 12 unitats dividides en quatre grans temes: el primer està relacionat amb personatges històrics com Tutankamon o Cleopatra (unitats 1, 2 i 3). El segon tracta d’economia, vinculada al riu Nil, així els estudiants aprendran com els antics egipcis es guanyaven la vida (unitats 4,5 i 6). El tercer tracta de la societat egípcia i les classes socials (unitats 7 i 8).El darrer gran tema està vinculatamb aspectes culturals de l’antic Egipte com és arala momificació, les piràmides i els jeroglífics (unitats 9, 10, 11 i 12).

 
lMaths

Elementary Statistics
Elena Brau Feltrer. IES Puig de la Creu de Castellar del Vallès

Content

 
k

Sequences and Series (2007-2008)
3rd ESO
Imma Romero. IES La Segarra de Cervera

Content

  • Lesson 1: Introducing sequences
  • Lesson 2: Recurrence
  • Lesson 3: Basics of Arithmetic and Geometric sequences
 
     
k

Functions made easy (2007-2008)
2nd ESO
M. Luz Esteve Crespo. IES Andreu Nin, El Vendrell

Content

  • Lesson 1: Cartesian Coordinate System
  • Lesson 2: Graphs and Functions
  • Lesson 3: Linear Functions. Direct variation and Constant Functions
 
ñScience

English through Science
Joan Alberich i Carramiñana. IES Frederic Mompou de Sant Viçens dels Horts

Content

 
ll

Introduction to Science
LLuïsa Sánchez & Lourdes Gallifa. IES Poble Nou de Barcelona

Content

 
   
lTechnology

Materials
Josep Poch. IES de Cassà de la Selva

Content

 

w

Philosophy

Democracy. A Historical View (2007-2008)
4th ESO
Miquel Costa. IES Bisbe Sivilla de Calella

Content

  • Unit 1: Introduction
  • Unit 2: How things were before the 19th century
  • Unit 3: The Liberal State
  • Unit 4: The Democratic Liberal State
  • Unit 5: The Welfare or Nanny State
 

h

Music

Music Time (2007-2008)
2nd ESO
Albert Alcaide Valencia. I ES Frederic Mompou de Sant Vicenç dels Horts

Content

  • Lesson 1: Music notation
  • Lesson 2: Families and musical instruments
  • Lesson 3: Analysing and performing songs
 
h

Jazz (2007-2008)
Cristina Fuertes Royo. IOC - Institut Obert de Catalunya

Content

  • Unit 1: What is Jazz?
  • Unit 2: The Elements of Jazz
  • Unit 3: The Roots of Jazz
  • Unit 4: Jazz until World War II
 
g

Electric Circuits & Application of Electrical Energy
(2007-2008)
2nd ESO
Belén Gallego Sanz. IES La Segarra de Cervera

Content

  • Unit 1: Electric Circuits
  • Unit 2: Electrical Magnitudes
  • Unit 3: Domestic Electricity
 
g

The Tools and the Workshop (2007-2008)
Miquel Llaràs Carles. IES Milà i Fontanals de Barcelona

Content

  • Unit 1: Tools
  • Unit 2: Measuring Length
  • Unit 3: Health and Safety
 
g

Water: Use, Waste and Save (2007-2008)
Nines Ortiz Garre. IES Maremar d'El Masnou

Content

  • Unit 0: Water, Water everywhere
  • Unit 1: How much Water do we use at Home?
  • Unit 2: How is Home Plumbing System?
  • Unit 3: How can we save some Water?
 
l

Plastics
Núria Bou. IES Valldemossa de Barcelona

Content

 
g

Computer Science (2007-2008)
Robert Torres. IES Pius Font i Quer de Manresa

Content

  • Unit 1: Hardware
  • Unit 2: Software
 

r

Physical Education

The World of Play (2007-2008)
4th ESO
Bàrbara Girós Gotthardt. IES Damià Campeny de Mataró

Content

  • Lesson 1: Are you Game?
  • Lesson 2: Live Utopia!
  • Lesson 3: Stones, Pubs and Rugby
  • Lesson 4: Gods at Play
  • Lesson 5: The Game's Lab
 
r

Get you Fit through a CLIL - Circuit (2007-2008)
4th ESO
Judith López Cancho. SES Serra de Noet de Berga

Content

  • Lesson 1: Health and Fitness
  • Lesson 2: Ultimate Circuit Training
  • Lesson 3: Introduction to Strength. Methods of training: Pliometry and no-weight work
  • Lesson 4: Methods to develop the strength Partner Work and Medicine Ball
  • Lesson 5: Ready to stretch
 
r

Floorball (2007-2008)
Paqui Sierra. IES Bigues i Riells

 

Teacher's notes | Lesson plans

 

Paso partner

What is Paso Partners - Integrating Mathematics, Science and Language: An Instructional Program?

Integrating Mathematics, Science and Language: An Instructional Program is a two-volume curriculum and resources guide developed by Paso Partners - a partnership of three public schools, an institution of higher education, and SEDL specialists.

On this page
- Assumptions Underlying the Materials
- Structure of the Guide
- Language Activities Related the Mathematics and Science Processes
- List and Recommended Sequence of K-3 Integrated Units

The resource is designed to help elementary school teachers organize their classrooms and instructional activities in order to increase achievement of Hispanic primary-grade children whose first language is not English. The guide offers a curriculum plan, instructional strategies and activities, suggested teacher and student materials and assessment procedures that focus on the acquisition of:
  • higher-order thinking skills to apply newly learned knowledge and understanding;
  • understanding of relations between mathematics and science concepts;
  • knowledge, i.e., specific items of information and understanding of relevant concepts; and
  • language to gain and communicate knowledge and understanding.

Motivational strategies and materials compatible with the students' own social and cultural environment are incorporated into the instructional materials to develop and enhance positive attitudes and values toward mathematics, science and language learning.

   
   

Grade K:

 
The Five Senses
PDF file icon The Five Senses

PDF file icon PDF version (260K)

   

Spiders
PDF file icon Spiders

PDF file icon PDF version (364K)

   

Dinosaurs
PDF file icon Dinosaurs

PDF file icon PDF version (456K)

   

Grade 1:

 
Plants and Seeds
PDF file icon Plants and Seeds (471)    

The Human Body
PDF file icon The Human Body (642K)    

Good Health
PDF file icon Good Health (392K)    

Grade 2:

 
Oceans
PDF file icon Oceans (386K)    

Weather
PDF file icon Weather (365K)    

Sun and Stars
PDF file icon Sun and Stars (446K)    

Grade 3:

 
Matter
PDF file icon Matter (225K)    

Sound
PDF file icon Sound (254K)    

Simple Machines
PDF file icon Simple Machines (242K)    
  Unidad didáctica del agua  
  ESOL online units of work Kia ora, welcome to Te Kete Ipurangi The Online Learning Centre. TKI is a bilingual portal-plus web community which provides quality assured educational material for teachers, school managers, and the wider education community. It is an initiative of the Ministry of Education.(New Zealand)

National Clearinghouse for English Language Acquisition and Language Instruction Educational Programs

English with Native Language Instruction
Selected Resources

Antes de hojear estas unidades es conveniente formarse una idea sobre el modelo haciendo click en el enlace precedente

r Lesson Plan Format
r Second Grade Science Lesson
r Second Grade Science Lesson No. 2
r Second Grade Science Lesson No. 3
r Fifth Grade Science Lesson
r Fifth/Sixth Grade Social Studies Lesson
r Kindergarten Science Lesson
r Kindergarten Science Lesson
r Kindergarten Science Lesson
r Third Grade Science Lesson

Sample Lessons for the Two-Way Immersion Classroom

You are about to view several examples of lessons created specifically for dual language, or two-way immersion, classrooms.

Lesson Plan Format
The many elements that the two-way immersion teacher has to keep in mind while planning lessons have been laid out in the lesson model on the following pages. What you will be viewing is the thinking process the effective two-way immersion teacher follows as she/he plans a lesson. “What is the big idea, or focus, of my lesson? How will I engage learners? What language will I be teaching along with content?” It is not being suggested that all lesson plans be written in this detailed format. Rather, these lessons provide an insight into the thinking and planning that goes on before a lesson is implemented in the classroom.

Creating lessons for two-way immersion classrooms requires teachers to be experts in content delivery, language teaching, and differentiation. The two-way immersion teacher must teach to high academic standards while at the same time engaging both the native language speaker and the language learner; whether the language of instruction is English or the non-English language, half of the students in the classroom are learning in their native language while the other half are learning content while at the same time learning a new language.

Sample Lessons
Each unit begins with a short narrative describing the population for which the unit was created. As you will see, many two-way immersion programs are still in the growing process: some programs continue to allow in new, monolingual students, even in the upper grades, while others do not yet have the population for a true two-way immersion program. Yet all the programs are working towards the goals of two-way immersion – students who are bilingual and biliterate – in an environment of additive bilingualism.

After the population narrative, there is an overview of the unit and the standards to which the unit is teaching. Following that are the lesson cycles. Each lesson cycle includes a preview, focused learning, and an application phase. For an overview of the lesson cycle and its many components, please see an overview of the lesson plan format. For a more complete description of the lesson cycle, please see Dual Language Instruction: A Handbook for Enriched Education, by Cloud, Genesee, and Hamayan.

Llicències C. Educació secundària 2006-2007

Materials per a l'ensenyament i l'aprenentatge de continguts no lingüístics en anglès (AICLE | CLIL) dissenyat per professorat català en llicència d'estudis al Regne Unit.

Under the supervision of Do Coyle

 

 

 
d

The environmental City maker (2006-2007)
4t 'ESO
Anselm Pagès Muñoz. IES de Sitges

This is a cross curriculum course to be offered to students of English language in 4th of E.S.O. It has the objective to introduce architecture
and urban geography. At its centre there are environmental issues, construction solutions and historical processes in aesthetic and cultural
terms. It has seven units.

1- Shelters.
2- Materials and Construction.
3- Structures.
4- Home in Diverse Natural Environments.
5- Architecture and Civilization.
6- Cities: Large, Complex and Evolving Works.
7- Approaches to a History of Architecture and Urbanism.

 
d

You in a Global World (2006-2007)
4t ESO
Carme Samsó Queraltó. IES Gallecs de Mollet del Vallès

  • Unit 1 - What's the problem?
  • Unit 2 - The Three Rs: Reducing, Reusing and Recycling Waste is not a Waste of Time
  • Unit 3 - School Waste audit
  • Unit 4 - Paper
  • Unit 5 - Glass
  • Unit 6 - Plastic
 
d

Staying alive (2005-2006)
2n cicle de l'ESO, 3r curs
Rosa López Casas. IES Ramon Casas i Carbó de Palau de Plegamans

Aquest material consisteix en tres unitats didàctiques al voltant de temes referits al cos huma:

  • Unit 1 - Life's building blocks: la cèl·lula,
  • Unit 2 - Nutrition: els aparells digestiu, respiratori i circulatori,
  • Unit 3 - In touch with the world: els aparells nerviós, muscular i esquelètic

Consta de diverses parts: Material de l'alumnat, orientacions per al professorat i material complementari.


Com part del projecte d'aprenentatge de continguts curriculars en anglès de l'IES Ramon Casa i Carbó, s'han dissenyat també 3 unitats sobre el regne animal: The Animal Kingdom.
 
d

People and the textile Industry (2006-2007)
4t ESO
M. del Roser Pujadas Jubany

The importance of the textile industry in the Industrial Revolution. The focus is on Great Britain, but there is connection with Europe, Spain and Catalonia.

  • Unit 1. The Domestic System
  • Unit 2. Steam Power
  • Unit 3. From Cottage to Mill
  • Unit 4. King Cotton
  • Unit 5. Working Conditions
  • Unit 6. New Ways of Working
  • Unit 7. Scottish Mills
 
d

We can change the World (2005-2006)
1r o 2n cicle de l'ESO, 2n, 3r, 4t
Rosa Ena Vidal. IES Francesc Ferrer i Guàrdia de Sant Joan Despí

Crèdit d'ampliació per a la introducció de conceptes clau perquè l'alumnat esdevingui conscient dels seus drets i responsabilitats com a ciutadans actius i del paper que juguen en la societat democràtica. El material està organitzat en 6 unitat que cobreixen els temes següents:

  • Unit 1 - What is Citizenship?,
  • Unit 2 - Human Rights
  • Unit 3 - Our World: Rich or Poor?
  • Unit 4 - Problems facing the developing World
  • Unit 5 - Helping developing Countries
  • Unit 6 - What can I do to change the World?
 
d

Issues for all Seasons (2005-2006)

Marta Suñer Mariné. IES Torras i Bages de l'Hospitalet de Llobregat (2005)

Col·lecció de dotze unitats didàctiques per ampliar els coneixements d’anglès dels alumnes, practicant totes les estratègies i utilitzant les noves tecnologies.

Per a cada estació es proposa una sèrie de temes relacionats amb les celebracions tradicionals que tenen lloc als països de parla anglesa. Les unitats que es tracten en aquest projecte, estan basades en temes de valors i ciutadania. Tenen com a punt de partida la celebració, però el que es proposa és una visió alternativa de la celebració convencional. L’objectiu d’aquest projecte és despertar un esperit crític en l'alumnat utilitzant l’anglès com a llengua vehicular.

 

d

T.S Eliot

What Shores: English Literature for Batxillerat (2006-2007)
2n Batxillerat
Jordi Checa Guillén. IES Ramon Casas i Carbó de Palau de Plegamans

Alternative proposal to the optional subject Universal Literature of the ESPO. It takes British and American writers as a starting point. The material is organized in three areas which can be modified according to the teacher’s criteria.

  • Dossiers, devoted to the study of the “classical” literary genres: Poetry, Drama, The Novel. A subgenre is added, The Gothic Novel, quintessentially British and especially appealing to our students.
  • The Spirit of the Age, a brief introduction to the themes, worries, and cultural movements from the Renaissance to the early 20th century.
  • Lives and Works, some fundamental authors of the British literary tradition. Biographical information, texts and explanatory notes.
 
dd

Teaching Music through Scottish Music (2006-2007)
4t ESO
Rosa Maria Larrotcha Bou. IES Baldiri Guilera d'El Prat de Llobregat

Aquest projecte està dissenyat per a introduir-lo com a matèria optativa. Les lliçons que constitueixen les 6 unitats segueixen una relació, però que es poden utilitzar de forma independent.

La primera unitat està dedicada al llenguatge musical. Parteix d’allò més fàcil i senzill com són les notes i les figures musicals per endinsar-nos després en un món més complexa com és el de les escales, tonalitats, intervals i acords. La segona unitat està dedicada a Escòcia. Es dóna una visió molt general del país i de la seva cultura. Les unitats 3 i 4 estan dedicades a la musica tradicional: instruments i cançó. En la unitat 5 es fa una anàlisi de cinc cançons concretes relacionades cronològicament amb la història d’Escòcia.

La sisena i última unitat, està pensada per a treballar-la des del començament de la matèria ja que és la pràctica dels acords de guitarra que després serviran per a tocar les cançons treballades en la unitat 5

 
d

Next Destination: Glasgow (2006-2007)
Cicle Formatiu Grau superior
M. del Mar Tort Pérez. IES Meridiana de Barcelona

  • Lesson 1 - Marketing Concepts
  • Lesson 2 - Service Characteristics
  • Lesson 3 - The Role of marketing in strategic Planning
  • Lesson 4 - The Market Environment
  • Lesson 5 - Marketing Information Systems and Marketing Research
  • Lesson 6 - Market segmentation, Targeting and Positioning
  • Lesson 7 - Marketing Plan
 
     
 

Materials per a l'ensenyament i l'aprenentatge de continguts no lingüístics en anglès (AICLE | CLIL) dissenyat per professorat català en llicència d'estudis al Regne Unit, modalitat D.

Matèries

 
Sciences

Educació Primària

 
     

 

ii

The Human Body (2007-2008) rr
Cicle superior
Francesc Niella i Casas. CEIP Montserratina. Viladecans

Aquesta unitat conté 8 lliçons I cada lliçó conté 3 o 4 activitats

Lliçons: Joints and movement, The skeleton, Muscles, The respiratory system, The digestive system, The nervous system, Food types, Sports and taking care of your body

 
r

Air & Atmosphere (2007-2008)
Cicle superior
Ignasi Mateu Bonastra. CEIP Antoni Roig de Torredembarra

Aquesta unitat s’organitza al voltant de quatre blocs temàtics:

Bloc 1: Air | Experiments | Atmosphere
Bloc 2: Wind
Bloc 3: Air & Life
Bloc 4: Air Pollution | Town & Village Pollution | Beating Air Pollution | Hybrid Cars

 
t

Ecosystems (2007-2008)
Cicle superior
Florià Belinchón Majoral. CEIP Pràctiques I de Lleida

Content

  • Introductory unit
  • Interactions between living things
  • Types of ecosystems
  • Human influence in ecosystems: let’s save our planet

 

Podeu accedir a l'actualització i ampliació dels materials al bloc.

 
ty

Habitats & Ecosystems (2007-2008)
Cicle superior
Carolina González Andreu. CEIP El Turó de Montcada i Reixac

Content

  • Lesson 1: Habitats around the World
  • Lesson 2. What is a community?
  • Lesson 3. What is a food chain?
  • Lesson 4. Habitats in Danger
 
i

Water in Nature (2007-2008)
Cicle superior
Carme Sanlorenzo. Ceip Bellavista-Joan Camps i Giró de Les Franqueses del Vallès

L’aigua a la Natura. Aquesta proposta desenvolupa els temes dels estats i el cicle de l’aigua. La unitat està pensada per als alumnes del cicle superior de primària.

 
u

Plants (2006-2007)
Cicle superior
Marta Hernández Aznar. CEIP Bellavista - Joan Camps de Les Franqueses del Vallès

Content

  • Lesson 1: Plants are Living Things
  • Lesson 2: Parts of a Plant
  • Lesson 3: Plants Classification
 
r

Education for Health (2006-2007)
Cicle superior
Carme Boira Cuello. CEIP Joc de la Bola de Lleida

Content

  • Unit 1: Accidents
  • Unit 2: Drugs
 
ui

The Earth and Living Things (2006-2007)
Cicle superior
Carme Font Casanovas. CEIP Jacint Verdaguer de La Granada

Content: Invertebrates

 
u

Exploring Food (2006-2007)
Cicle inicial
Montserrat Vallès Bargalló. CEIP Ca N'Alzamora de Rubí

Aquesta unitat pretén sensibilitzar l'alumnat respecte als hàbits alimentaris i la importància d'una bona dieta per a la salut. També s'estudia la dieta en altres països i està influenciada per la cultura i la religió

 
y

Growth (2006-2007)
Cicle superior
Carme Gràcia Regué. CEIP Ignasi Peraire de Mollerussa

Content

  • Unit 1. Introductory Unit
  • Unit 2. Childhood
  • Unit 3. Adolescence
  • Unit 4. Maturity Age
 
u

An Attempt to teach and learn Science in a different Way (2006-2007)
Cicle superior
Conxa Sánchez

Aquest material s'organitza al voltant de dues unitats:

  • Light and Shadow: Shadows | How we see things | Reflection
  • Electricity: Where electricity comes from | How electricity works
 
u

Forces in Action (2006-2007)
Cicle superior
Frederic Llorca

Aquest material s'organitza al voltant dels blocs següents:

Measure and effects | Force meters and data recordings | Make a force meter | Balanced and unbalanced forces | Assessment |Planning an investigation | A science investigation | Magnets | Springs and assessment | Gravity | Friction | Upthrust | Air resistance | Levers | Pulley, wedge | Surface tension
 
u

Enviroment and Investigation (2006-2007)
Cicle superior
Mª Teresa Villarroya

El projecte s’emmarca en l'àrea de Ciències Experimentals i treballa al voltant de dos grans temes: l ’aigua i roques i sòls. El bloc de l'aigua està dividit en tres unitats: els canvis d'estat de l'aigua, el seu subministrament i usos i, per últim, els rius. Cada una d'aquestes unitats consta de diferents activitats independents unes de les altres. El segon bloc, roques i s òls formen una sola unitat didàctica on es treballen, bàsicament, les seves característiques i usos

 
u

Experiments: So easy, yet so clever! (2006-2007)
Cicle superior
Ma. Carme Gilart Barranquero

Propostes experimentals de ciències naturals en llengua anglesa pensades per a ésser utilitzades amb alumnat de 5è i 6è de Primària.Les tasques es proposen al voltant de tres temes: “living beings”, “matter” i “universe”.

El material per a cada tema està organitzat en el següents apartats: planning, activiites, helpfulinformation, interestinglinks i bibliography.

 
o

Using ICT in Science Class (2006-2007)
Cicle superior
Elisenda Oliva

Aquesta proposta s’organitza al voltant de tres unitats de l’àrea de ciències naturals per al cicle superior de l’educació primària:

Sorting living things | Light | Space

 
i

English is Natural (2005-2006)
Cicle inicial (2n) i cicle mitjà
Aïda Micó Jordan

  • 2n de Cicle Inicial (13 unitats):
    Living things | The parts of the plant | From little acorns… (Story) | Rubbing trunks and leaves | Seeds, Winter Seeds (Poem) | The needs of a plant: water, light and warmth | Seeds’ needs (Song) | Water. Uses and waste | The rain (Poem) | What have plants to do with me? | Sun, soil, water and air (Song) | Sweet chestnut and apple pudding (A recipe) | The plant game (Revision).
  • 1r de Cicle Mitjà (11 unitats)
    The tiny seed | Life processes | The parts of the flower | Pollination | The life cycle of a dandelion (The life cycle of a plant) | Seeds dispersal | The world came to my place today | Berry’s jam from the strawberry tree (A recipe and a poem) | The water cycle | Experiences with plants and water | The river that stopped singing
  • 2n de Cicle Mitjà (8 unitats)
    Springtime | Soil | Photosynthesis | Air pollution | Plants and my place | Adaptation | Food Chains | The big board game
 
po

Science workshops (2005-2006)
Cicle inicial
Carme Sentis

Cinc tallers de ciència en anglès, sobre temes relacionats amb el món de les ciències naturals, i també amb la matemàtica.

Primer curs: Ourselves | Minibeasts
Segon curs: Our senses | Growing Plants | Changing and growing

 
i

Investigating Science (2005-2006)
Cicle inicial i mitjà
Anna Clariana

Aquest projecte pren com a punt de partida les experimentacions / investigacions relacionades amb temes de Ciències Naturals. S’han adaptat tres temes del currículum anglès focalitzant en l’experimentació:

  • Plants (2n curs)
  • Water i Magnets (4t curs)
 
i

Les Ciències a la primària. Keeping Healthy (2004-2005)
Cicle mitjà i superior i 1r cicle de l'ESO

Teresa Esquirol

La unitat Keeping Healthy s’ha dissenyat de forma molt oberta amb propostes d’activitats que poden anar adreçades als alumnes des del CM fins al 1r cicle d'ESO.

Aquesta unitat està subdividida en tres grans blocs: Food and Diet, Exercise: The Heart, Dangers to Health. Cadascun d’aquests blocs conté un important nombre d’activitats perquè es puguin adaptar més a les realitats particulars i/o locals de cada centre.

 
o
Science in Primary School (2004-2005)
Cicle mitjà i superior

Carme Gràcia

Programacions i material de cinc unitats didàctiques: Animals and plants, The senses, Materials and Earth, Sun and Moon. Les unitats contenen gran varietat d’activitats que es poden adaptar a cada grup-classe del diferents nivells de cicle mitjà i superior.

 
i

Medi natural: Flowering Plants (2004-2005)
Cicle superior
Núria Carrillo

Unitat didàctica sobre les plantes que inclou la programació general , una presentació Power Point sobre les "Flowering Plants", recursos didàctics d’imatges per repassar les funcions vitals de les plantes i propostes per a fer un mind map, una disfressa gegant d’una planta, un rap i un concurs.

Les propostes d’activitats inclouen el treball individual i en parelles. Al final de la unitat es mostra com es planifica un experiment en general (How to Plan an Investigation) amb els requisits perquè sigui un test fiable.

 
u

Environmental Education: from awareness to Life-style: Workshop | Flashcards | Presentacions Power Point (2004-2005)
Cicle superior
Maria Franco

Aquesta proposta presenta cinc unitats de programació de temàtiques diferents d'educació mediambiental per a treballar amb els alumnes de cicle superior de primària.

Les cinc unitats són les següents: Eco project, Reducing project, Recycling project i Water project

 
u

Les ciències naturals i les TIC (2004-2005)
Cicle superior
Rosa Bergadà

Aquesta proposta presenta tres unitats de programació per als alumnes del cicle superior de primària: Changing State, Digestion i Growing Plants. Les tres unitats es basen en l’experimentació i és per això que es proposen petites investigacions com a procés d’aprenentatge. Per a cada unitat didàctica hi ha 3 dossiers de treball: Work sheets, Facts Sheets i l’Activity Sheets.

Els Work sheets, són el material de treball a classe. Serveixen per a la planificació de la petita investigació que es proposa (definir un experiment, aïllar variables, realitzar l’experiència, fer dibuixos, anotar resultats, etc).

Els Fact sheets expliquen de la forma més simple possible els continguts de la unitat, un cop entesos els esdeveniments dels fets i tenir les conclusions de les experiències (els facts).

Els Activity Sheets serveixen de reforç després de tot el procés.

 
p`p

The Earth and Living Things: Interdependence and Adaptation (2005-2006)
Cicle superior
Carme Font Casanovas

Aquesta proposta presenta tres unitats de programació per als alumnes del cicle superior de primària:

  • Vertebrate Animals
  • Ecosystems
  • Earth and Space
 
Sciences

Educació Secundària

 
i

Experiments with Water (2007-2008)
2n ESO | 2n Batxillerat
M. Roser Nebot Castelló. IES Manuel de Blancafort de La Garriga

Content
  • Unit 1: Laboratory glassware
  • Unit 2: The thermocline and El Niño
  • Unit 3: Icebergs
  • Unit 4: Dew point, clouds and fog
  • Unit 5: The water cycle
 
t

Ecosystem (2007-2008)
Mila Sevillano. IES Ramon Casas i Carbó de Palau-solità i Plegamans

Content
  • Unit 1: Food chains
  • Unit 2: Non-living things
  • Unit 3: Biomes
 
y

Kinematics (2007-2008)
Physics and Chemistry. 4th ESO
Isa Pont. IES Rocagrossa de Lloret de Mar

Content

  • Lesson 1: What is Physics?
  • Lesson 2: Physical magnitudes
  • Lesson 3: Language of Kinematics
  • Lesson 4: Describing motion
 
u

Human Body in context. The nervous System and the Brain (2007-2008)
M. Àngels Hernández Sierra. IES Valldemossa de Barcelona

Students' Worksheets | Lesson plans | Teacher's notes

Content

The nervous system | Nerve cells | Nerves | The nerve impulse | The role of myelin | The threshold: effectors and receptors | The Synapse | The reflex arc | The Central nervous system | The Brain | The Cerebrum | Association centres | Brain waves. Sleep. Memory | Innate behaviour and learning | Voluntary actions.
 
t

Making Models of Matter (2007-2008)
Maria Caballeria. IES Vilatzara de Vilassar de Mar

Elements and Compounds is an easy introduction to the study of the different structures of matter. This material provides teachers with a series of activities to develop these concepts.

 
     
rt Changes in the Body (2007-2008)
Toni Samper. IES Palafolls de Palafolls

Content

  • Unit 1: Puberty
  • Unit 2: Human Reproductive System
  • Unit 3: Sexuality and Drugs
 
r

English through Science (2006-2007)
4th ESO
Joan Alberich i Carramiñana. IES Frederic Mompou de Sant Viçens dels Horts

Content

 
y

Introduction to Science (2006-2007)
1st ESO
LLuïsa Sánchez Sanchidrian & Lourdes Gallifa Boyra. IES Front Marítim de Barcelona

Content

 
yu

Investigate around the World (2005-2006, curs pilot)
3rd ESO
Carme Ortonobes Betriu. IES de Bigues i Riells

Unitat mostra: Classifying materials: SOLIDS, LIQUIDS AND GASES Resources

 
     

Visit how to plan a unit

Visit how to make a bilingual unit

 

e t email g Noviembre 3, 2007 20:42